| |
---|
| Dr hab. Renata FrączekDyrektor Biblioteki Politechniki Śląskiej oraz Profesor Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.W kręgu zainteresowań znajduje się współczesne bibliotekarstwo naukowe, a także zagadnienia zarządzania informacją w nauce, w tym między innymi budowanie baz wiedzy, bibliometra, naukometria, informetria oraz webometria.Ponadto w kręgu badań znajduje się historia nauki i bibliotek naukowych, a także ludzie nauki i bibliotek.Członek Komitetu Naukoznawstwa Polskiej Akademii Nauk, Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Informacji Naukowej, Członek Międzynarodowej Organizacji Wiedzy, Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich. |
Biblioteki w strukturze uczelni – nowa(?) rola bibliotek akademickich Biblioteki uczelni od zawsze wspierały działalność jednostek macierzystych. Wdrażały najnowsze osiągniecia technologii informacyjnych i informatycznych. Nie zawsze jednak były zauważane przez Władze Uczelni jako partnerzy w procesach badawczych oraz zarządczych – regulujących funkcjonowanie uczelni. W wystąpieniu zostanie przedstawiona zmiana postrzegania Biblioteki Politechniki Śląskiej w ostatnich kilku latach. Podejmując nowe zadania zmienione strukturę organizacyjną Biblioteki, skupiono się na budowaniu Bazy Wiedzy, rozszerzając zakres udostępnianych i przetwarzanych informacji. Utworzono samodzielne stanowiska odpowiedzialne za poszczególne procesy realizowane w Uczelni, a także – przygotowano nową przestrzeń do pracy, nauki, odpoczynku oraz innych aktywności kulturalnych. |
| Beata Gamrowska Specjalista do spraw komunikacji i social media, grafik, copywriter i ilustrator – twórca historyjek o kawie i Pączusiu. Z promocją Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego związana od 10 lat, obecnie koordynuje prace zespołu promocji. Od 2019 roku trener w Stowarzyszeniu Bibliotekarzy Polskich. Prowadzi autorskie szkolenia z zakresu promocji, brandingu, zarządzania zespołem oraz Design Thinking. Jako ilustrator i copywriter szkoli z twórczego rozwiązywania problemów i myślenia wizualnego. Obecnie zgłębia temat storytellingu. Prywatnie: miłośniczka stylu vintage, kawy i podróży. |
Jedz, ucz się, wypoczywaj – strefy studenckie w Bibliotece UŁ W czasach ciągłej przemiany biblioteki akademickie stoją przed wieloma wyzwaniami: budowanie zaangażowania, uruchamianie nowych usług, adoptowanie przestrzeni do nowych trendów. Zmienia się pokolenie studentów, ich podejście do życia i studiowania. Pojawiają ię nowe potrzeby, a zadaniem bibliotek jest reagowanie i dostosowanie się do nich. Nie powinno zabraknąć m.in. wygodnych przestrzeni do nauki, integracji i relaksu, miejsc do spędzania wolnego czasu z przyjaciółmi czy miejsc sprzyjających pracy w grupie. Niezbędne stają się przestrzenie z infrastrukturą kuchenną, strefy relaksu z dostępem do kawy.Biblioteka Uniwersytetu Łódzkiego od dawna na te wyzwania odpowiada, sukcesywnie adaptując kolejne przestrzenie biblioteczne do nowych trendów. Diagnoza jest przeprowadzana wśród przedstawicieli społeczności akademickiej, to oni podpowiadają, co można zmienić, jak widzą dotychczasowe miejsca i co jest dzisiaj niezbędne. Na podstawie doświadczeń przy aranżacji pierwszej przestrzeni dużo łatwiej jest projektować kolejną. W BUŁ powstają nowe, przestronne i wygodne miejsca – strefy coworkingowe dla społeczności akademickiej. Ich skandynawski design jest prosty i przytulny, a drewniane elementy kolorystycznie nawiązują do identyfikacji uniwersyteckiej. Nie brakuje w nich przestrzeni do nauki w grupie ani stanowisk indywidualnych. Są w nich m.in. rowery-ładowarki i automaty z kawą. W przestrzeniach można wypocząć lub zorganizować spotkanie autorskie, konferencję czy wspólne oglądanie filmu. |
| Elżbieta Gołocińska Absolwentka informacji naukowej i bibliotekoznawstwa na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Od początku kariery zawodowej związana z Biblioteką Politechniki Lubelskiej, najpierw w Oddziale Udostępniania, następnie w Oddziale Komputeryzacji. Obecnie kierownik Działu Zasobów, zajmującego się nabywaniem i opracowaniem dokumentów drukowanych oraz zarządzaniem bazami danych. Aktywnie uczestniczyła we wdrażaniu nowego systemu w Centrum Informacji Naukowo-Technicznej – Almy oraz jej komponentów: Rialto i Almy Digital. |
|
| Wojciech Morek Absolwent Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie na Wydziale Humanistycznym, kierunku informacja naukowa i bibliotekoznawstwo. Od 16 lat zatrudniony na stanowisku bibliotekarza w Politechnice Lubelskiej. Od 2023 r. kierownik Działu Usług Biblioteczno-Informacyjnych. Certyfikowany administrator systemu bibliotecznego Alma oraz multiwyszukiwarki Primo VE. Jego zainteresowania zawodowe skupiają się wokół systemów bibliotecznych i aplikacji wykorzystywanych w bibliotekach akademickich oraz dydaktyki. |
Alma Digital – nowe spojrzenie na zbiory cyfrowe w Centrum Informacji Naukowo-Technicznej Politechniki Lubelskiej Podczas prezentacji omówione zostanie nowoczesne rozwiązanie do zarządzania zasobami cyfrowymi w Centrum Informacji Naukowo-Technicznej Politechniki Lubelskiej, jakim jest Alma Digital. Przedstawiony zostanie proces implementacji narzędzia oraz opracowanie koncepcji wizualizacji zbiorów cyfrowych. Alma Digital zostanie także porównana z dotychczas stosowanym oprogramowaniem DLibra. Autorzy zaprezentują też zalety, jakie przyniesie unowocześnienie sposobów przechowywania i udostępniania danych cyfrowych. |
| Ewa Kluz Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego na kierunku Zarządzanie Informacją. Pracownik Biblioteki Medycznej UJ CM, w Oddziale Gromadzenia i Opracowania Zbiorów. Zajmuje się digitalizacją i obróbką graficzną zbiorów oraz redagowaniem PZW UJ CM. Prowadzi szkolenia z obsługi baz medycznych Embase oraz Cochrane. Brała udział w warsztatach oraz szkoleniach dotyczących digitalizacji i archiwizacji. |
|
| Małgorzata Matera absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego na kierunku informacja naukowa i bibliotekoznawstwo, pracuje w Bibliotece Medycznej UJ CM, gdzie pełni funkcję Kierownika Oddziału Gromadzenia i Opracowania Zbiorów. Posiada 10-letnie doświadczenie w obsłudze systemów bibliotecznych. Zajmuje się opracowaniem i digitalizacją zbiorów oraz redagowaniem Portalu Zarządzania Wiedzą UJ CM. Jest autorką publikacji oraz wystąpień konferencyjnych z dziedziny opracowania i digitalizacji zbiorów bibliotecznych, ze szczególnym uwzględnieniem rozpraw doktorskich. Brała udział w szeregu szkoleń, warsztatów i konferencji związanych z tematyką zasobów cyfrowych, jest autorką wystawy wirtualnej „Spojrzenie w Przeszłość – Zbiory, Ludzie, Wydarzenia” zorganizowanej w celu upamiętnienia dwusetnej rocznicy powołania Biblioteki Wydziału Lekarskiego Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. (2010 r.) |
Digitalizacja zbiorów w Bibliotece Medycznej Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum na przykładzie prac doktorskich i zbiorów z przełomu XIX i XX wieku.Biblioteka Medyczna UJ CM posiada unikatową kolekcję prac doktorskich, obronionych na Uniwersytecie Jagiellońskim – Collegium Medicum (dawniej na Akademii Medycznej w Krakowie), a także największy w regionie zbiór publikacji medycznych z przełomu XIX i XX w. Wyjątkowość obu kolekcji, związana z walorem naukowym i historycznym, przyczynia się do podejmowania przez Bibliotekę szczególnych działań odnoszących się do zabezpieczenia zbiorów i udostępniania ich treści. Digitalizacja wspomnianych zasobów jest procesem złożonym, przez co wymaga szczegółowego planowania i przygotowania.Podczas wystąpienia przedstawimy poszczególne etapy cyfryzacji zbiorów w Bibliotece Medycznej UJ CM, uwzględniając prace przygotowawcze, konserwację, skanowanie, obróbkę graficzną i udostępnianie. Omówimy również techniczne wyzwania związane z procesem cyfryzacji oraz korzyści płynące z digitalizacji. W podsumowaniu przedstawimy możliwość wykorzystania zeskanowanych obiektów w celach promocyjnych. Całokształt działań związanych z digitalizacją posiadanych przez Bibliotekę Medyczną UJ CM unikalnych kolekcji medycznych umożliwia naukowcom dogodny dostęp do ich treści oraz zabezpiecza zeskanowane obiekty przed zniszczeniem. |
| Kamila Kokot-Kanikuła pracuje w Bibliotece Politechniki Gdańskiej w Sekcji Budowy Zbiorów Cyfrowych i Multimedialnych na stanowisku starszego bibliotekarza. Jest absolwentką Instytutu Historycznego oraz Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa na Uniwersytecie Wrocławskim. Główne kierunki zainteresowań to starodruki, biblioteki cyfrowe, repozytoria instytucjonalne, Otwarte Zasoby Edukacyjne, Open Access i Open Data. W bibliotece Kamila pracuje na rzecz Pomorskiej Biblioteki Cyfrowej i współtworzy bazę polityk wydawniczych polskich czasopism naukowych znajdującą się na platformie MOST Wiedzy. Od kwietnia 2019 r. jest członkiem międzynarodowego zespołu ds. promocji Otwartych Zasobów Edukacyjnych: European Network of Open Education Librarians. Jej głównym celem jako bibliotekarki i trenerki jest wspieranie społeczności akademickiej w efektywnym znajdowaniu takich źródeł naukowych, które ułatwiają prowadzenie wartościowych i rzetelnych badań. |
|
| Alicja Toboła-Rynkiewicz pracuje w Bibliotece Politechniki Gdańskiej w Sekcji Obsługi Czytelnika na stanowisku starszego bibliotekarza. Jest absolwentką Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Gdańskiego oraz Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej. Jej główne kierunki zainteresowań to Otwarte Zasoby Edukacyjne w kontekście bezpośredniej pracy z użytkownikiem biblioteki oraz oferowanie usług biblioteki naukowej najmłodszym jej użytkownikom. Jej głównym celem jako bibliotekarki jest zadowolony czytelnik. |
Otwarte zasoby edukacyjne – otwarta droga do wiedzy Wychodząc naprzeciw rosnącym potrzebom edukacyjnym użytkowników Biblioteka Politechniki Gdańskiej od 2018 r. stale promuje otwarte zasoby edukacyjne (OZE). W erze postępującej cyfryzacji studenci i pracownicy naukowi mają większe oczekiwania względem bibliotek naukowych – nie są już one traktowane jako magazyn książek, gdzie głównymi zadaniami jest gromadzenie, opracowanie i udostępnianie publikacji w tradycyjnej formie. Obecnie pracownicy bibliotek stają się przewodnikami po zasobach cyfrowych (tych, które biblioteka subskrybuje i tych ogólnodostępnych) oraz wspierają proces weryfikacji źródeł.Bibliotekarze z Politechniki Gdańskiej dostrzegając zalety darmowych, nowoczesnych i wysokiej jakości materiałów dostępnych w Internecie do tej pory podjęli szereg działań mających na celu upowszechnienie wiedzy na temat OZE. W prezentacji zostaną przedstawione 3 obszary aktywności pracowników: – na poziomie uczelnianym – skierowane do społeczności akademickiej; – lokalnym i ogólnopolskim – obejmujące współpracę z trójmiejskimi bibliotekami publicznymi oraz organizacjami pozarządowymi; – międzynarodowym – poprzez aktywny udział w zespole European Network of Open Education Librarians. Wszystkie wyżej wymienione działania zostaną ukazane w kontekście edukacji w erze cyfryzacji oraz współpracy instytucjonalnej. |
| Mgr inż. Elżbieta Popiołek Absolwentka Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu i Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej oraz Prawa Zamówień Publicznych na Uniwersytecie Szczecińskim. Swoje biblioteczne życie zawodowe rozpoczęła od Studium Bibliotekarskiego realizowanego w ramach Technikum Księgarskiego w Szczecinie.Obecnie kierownik Działu Zasobów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Szczecińskiego. W ramach obowiązków kieruje pracami związanymi z gromadzeniem, opracowywaniem i ewidencjonowaniem zbiorów bibliotecznych. Koordynuje prace związane z dokumentowaniem dorobku pracowników naukowych i doktorantów US. Poprzez zadania bibliotekarza systemowego koncentruje się na rozwoju technologicznym i nowoczesnej realizacji zadań bibliotek. Bezpośrednio zaangażowana w proces zmian i przekształceń baz, uczestniczy i dokonuje szkoleń dla bibliotekarzy. Przyświeca jej idea, aby efekt końcowy zmian służył wszystkim użytkownikom. |
System biblioteczno-informatyczny Koha jako wsparcie w dążeniu do cyfryzacji biblioteki. Decydującym momentem dla rozwoju systemu biblioteczno-informatycznego Biblioteki Głównej Uniwersytetu Szczecińskiego była współpraca z Centrum Nukat. Przejście z czynności wykonywanych tradycyjnymi metodami na elektroniczne opracowanie zbiorów oraz współpraca z rozwijającymi się bibliotekami naukowymi w kraju przyczyniły się do automatyzacji wielu procesów.Paradoksalnie czas pandemii pozytywnie wpłynął na wdrożenie rozwiązań, które wcześniej wydawały się niemożliwe. Analizie zostały poddane przestrzenie magazynowe, zbiory, ale przede wszystkim kompetencje bibliotekarzy. Ten pozornie trudny okres stał się bodźcem do wprowadzenia zmian oraz dokonania lwiego skoku ku cyfryzacji biblioteki. Wprowadzono do systemu wiele kategorii dokumentów, które do tej pory ewidencjonowane były wyłącznie w katalogu kartkowym. Przeszkoleni bibliotekarze uzupełnili w systemie metadane zbiorów, tworząc tym samym potężną bazę danych.Działania te oraz przygotowanie informatyczne sytemu open source skutkuje tym, że w chwili obecnej gromadzenie, opracowania oraz ewidencjonowanie zbiorów odbywa się wyłącznie elektronicznie. Przejście z prac wykonywanych ręcznie przy użyciu papierowych form na wersję w pełni elektroniczną to tylko przystanek. Biblioteka w pełni cyfrowa to nasze obecne wyzwanie, którego się podejmujemy. W przedstawionym referacie ukazana zostanie transformacja zadań bibliotekarza gromadzącego i opracowującego w kontekście cyfryzacji zbiorów bibliotecznych. |
| Danuta Stawińska Absolwentka Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarzadzania Uniwersytetu Szczecińskiego oraz studiów podyplomowych Bibliotekoznawstwo i Informacja Naukowa w Collegium Balticum. W zawodzie bibliotekarza od 2006 r., kustosz, pełni funkcję kierownika dwóch bibliotek w kampusach Wydziału Ekonomii, Finansów i Zarządzania US. Główne kierunki zainteresowań to wpływ nowych technologii na procesy biblioteczne i oczekiwania użytkowników, nowoczesne formy udostępniania zbiorów, kompetencje oraz motywowanie bibliotekarzy z uwzględnieniem różnorodności pokoleniowej. Członkini Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich. |
Identyfikowanie potrzeb użytkowników z wykorzystaniem koncepcji “Library User Experience” w sieci bibliotek Uniwersytetu Szczecińskiego Współcześnie, zarówno instytucje komercyjne, jak i publiczne dokładają starań, by wyróżnić się od innych, podobnych podmiotów i zdobyć lojalność klienta. Kluczowe staje się więc dostarczenie takiego doświadczenia, które okaże się na tyle wartościowe, że pozwoli zbudować trwałą relację klienta z instytucją. Przejawy takiego sposobu myślenia można zaobserwować w wielu obszarach gospodarki i w różnych odsłonach. Koncepcja user experience zakłada, że głównym narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej jest dostarczenie odbiorcy doświadczenia, definiowanego jako wyjątkowe, pozytywne przeżycie, które budzi emocje i tworzy wspomnienia. Warto zatem rozważyć, czy koncepcję opartą na budowaniu doświadczenia użytkownika można wdrożyć w swojej bibliotece i jakie mogą być konsekwencje tego procesu.Library user experience byłoby to doświadczenie użytkownika podczas interakcji z biblioteką i jej usługami. Na to doświadczenie powinno składać się szereg czynników, takich jak łatwość wyszukiwania i dostępu do materiałów, jakość obsługi, efektywność zasobówi technologii bibliotecznych oraz ogólne zadowolenie czytelników. Celem bibliotek, które chciałyby wdrożyć tę koncepcję, stałoby się stworzenie środowiska przyjaznego, intuicyjnego i reagującego na potrzeby użytkowników. Obejmuje to projektowanie przestrzeni bibliotecznych, usług i interfejsów tak, aby były przyjazne dla użytkownika, upewnianie się, że pracownicy biblioteki są kompetentni i pomocni, a także ciągłe uzyskiwanie informacji zwrotnych od klientów w celu poprawy doświadczenia biblioteki.Celem sieci bibliotek Uniwersytetu Szczecińskiego jest nadawanie priorytetu doświadczeniom użytkowników oraz uczynienie ich bardziej dostępnymi, przyjaznymi i wartościowymi, zapewniając pozytywne i wzbogacające doświadczenia tym, którzy korzystają z ich zasobów i usług. |
| Karolina Wicha Zastępca dyrektora Biblioteki Uniwersyteckiej w Kielcach ds. Informacji Naukowej, Innowacji i Współpracy. Jest doświadczonym kustoszem bibliotecznym specjalizującym się w planie zarządzania danymi badawczymi. Wspiera pracowników naukowych we wszystkich kwestiach związanych z zarządzaniem i udostępnianiem danych badawczych w oparciu o zasady polityki otwartej nauki. Sprawuje nadzór merytoryczny nad pracami wykonywanymi w ramach tworzenia i zarządzania biblioteką cyfrową i repozytorium uniwersyteckim. Ma wieloletnie doświadczenie w koordynowaniu projektami współfinansowanymi z grantów Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, dotyczących zasobów cyfrowych, w szczególności humanistyki cyfrowej i rozwoju zasobów naukowych online. W latach 2008-2012 koordynator, na poziomie użytkownika obiektu, budowy oraz wyposażenia nowego gmachu Biblioteki Uniwersyteckiej UJK. Uczestnik licznych konferencji oraz seminariów krajowych i międzynarodowych dotyczących efektywności funkcjonowania bibliotek i ich standardów. |
Zmieniające się potrzeby – zmieniająca się przestrzeń. Adaptacja przestrzeni Biblioteki Uniwersyteckiej UJK (refleksje po ponad 10 latach funkcjonowania w nowym gmachu)Analiza procesu adaptacji przestrzeni Biblioteki Uniwersytetu Jana Kochanowskiego po ponad dekadzie funkcjonowania w nowym gmachu. Badanie koncentruje się na zmieniających się potrzebach użytkowników biblioteki i ich wpływie na reorganizację oraz modernizację wnętrz. Omówione zostaną wyzwania, z którymi jednostka musiała się zmierzyć oraz innowacyjne rozwiązania, które zostały wprowadzone w celu sprostania nowym wymaganiom, wskazując na dynamiczny charakter przestrzeni bibliotecznej, która musi nieustannie ewoluować, aby efektywnie wspierać procesy edukacyjne i badawcze w szybko zmieniającym się środowisku akademickim.Słowa kluczowe: adaptacja przestrzeni, biblioteka akademicka, zmieniające się potrzeby użytkowników, Uniwersytet Jana Kochanowskiego, reorganizacja przestrzeni, funkcjonalność biblioteki. |
| Dorota Wierzbicka-Próchniak (Biblioteka Uniwersytetu Opolskiego) – kustosz. Ukończyła informację naukową i bibliotekoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Studium Pedagogiczne UJ. Obecnie pracuje na stanowisku zastępcy dyrektora w Bibliotece Uniwersytetu Opolskiego. Uczestniczka i prelegentka wielu konferencji krajowych i międzynarodowych. Zainteresowania zawodowo-naukowe: elektroniczne źródła informacji, użytkownicy informacji cyfrowej, otwarty dostęp, repozytoria. |
|
| Ewelina Pisarek – kustosz, kierownik Działu Bazy Wiedzy i Analiz Bibliometrycznych w Bibliotece Uniwersytetu Opolskiego. Od 2015 r. administrator systemowy i merytoryczny uczelnianej Bazy Wiedzy, odpowiedzialna za import dorobku naukowego pracowników Uczelni do sprawozdawczych systemów MNiSW. Od 2020 r. członek Zespołu roboczego ds. ewaluacji działającego przy rektorze ds. nauki Uniwersytetu Opolskiego. |
Formy współpracy wewnątrz- i międzyinstytucjonalnej bibliotek w kontekście promowania otwartego dostępu na przykładzie projektów realizowanych w Bibliotece Uniwersytetu Opolskiego Celem wystąpienia będzie przedstawienie wpływu różnego rodzaju inicjatyw podejmowanych przez biblioteki na zwiększenie otwartego dostępu do wyników badań naukowych prowadzonych przez badaczki i badaczy. Szczególny nacisk zostanie położony na efekty współpracy zarówno wewnątrzuczelnianiej, jak i międzyinstytucjonalnej, w postaci udziału w różnorodnych projektach i konsorcjach. Za przykład posłużą doświadczenia Biblioteki Uniwersytetu Opolskiego jako koordynatora uczelnianej Platformy czasopism oraz jako jednostki zarządzającej Bazą Wiedzy – uniwersyteckim repozytorium indeksowanym przez OpenAIRE i EOSC Marketplace. W przypadku tego drugiego działania podjęta i zrealizowana została inicjatywa powołania Grupy Użytkowników systemu Omega-PSIR w celu rozwoju funkcjonalności systemu. Ponadto BUO wzięła z powodzeniem udział w projekcie wdrożenia chmurowego systemu Alma w ramach ogłoszonego przez Bibliotekę Narodową konkursu „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021–2025”. Nowoczesny system biblioteczny zapewnia pełną informację o zasobach i usługach jednostki, również w wolnym dostępie. |