Creative self-actualization of the future teacher in the professional training process
oraz Yuriy Plyska
Abstrakt
Autorki analizują kwestię kreatywnej samorealizacji przyszłych nauczycieli w procesie ich profesjonalnego przygotowania. Na podstawie wyników nowoczesnej analizy naukowej i pedagogicznej autorki stwierdziły, że zdolność do samorealizacji przyszłych nauczycieli stanowi niezbędną cechę zawodową i charakterystyczną kompetencję. Główne założenia teoretycznych podejść do omawianego problemu opierają się na wybranych koncepcjach klasycznych studiów psychologicznych i pedagogicznych, gdzie wszelkie formy działalności twórczej zapewniają wolność i niezależność myślenia oraz wyrażania woli, co ma kluczowe znaczenie dla kształtowania sprzyjających warunków pedagogicznych dla kreatywnej samorealizacji.
Koncepcja promocji kreatywnej samorealizacji przyszłych nauczycieli opiera się na teorii edukacji zorientowanej na osobę i wykorzystaniu materiałów pedagogicznych prasy okresowej (dziennikarstwo pedagogiczne) jako nośnika informacji i strażnika rozwoju teorii i praktyki pedagogicznej, historii wiodących idei w pedagogice kreatywności, co pozwala na wykorzystanie tej dziedziny dziedzictwa historycznego w kształtowaniu osobowości nauczyciela w nowoczesnych placówkach szkolnictwa wyższego. Wartości pedagogiczne procesu kreatywnej samorealizacji przyszłych nauczycieli obejmują:
1) zastosowanie różnych form pracy w czasopismach pedagogicznych;
2) praktyczne doświadczenie jako składnik uzupełniający w edukacji nauczycieli opartej na analizie czasopism pedagogicznych;
3) organizację produktywnej komunikacji pedagogicznej w trybie “nauczyciel – student (przyszły nauczyciel)”;
4) stosowanie gamifikacji w procesie nauki, włączonej w strukturę zajęć;
5) zaangażowanie przyszłych nauczycieli w pracę pozalekcyjną, polegającą na zbieraniu, przetwarzaniu i wykorzystywaniu czasopism pedagogicznych;
6) wdrażanie metod prowadzących do stymulacji emocjonalnej i intelektualnej aktywności poznawczej.